Trier

25 juni 2013 - Trier, Duitsland

Gisteren aangekomen in Trier en ons intrek genomen in hotel Romerbrucke. Een gezellig familiehotel aan de Moezel. Gisteren lekker gegeten en 's avonds in onze kamer gebleven. Een rustavond ingelast. Lekker geslapen maar ik was vroeg wakker. Normaal lig ik nooit zo vroeg in bed.  Maar dat heb ik al de hele vakantie. Soms zat ik om 06.00 uur de foto's op de computer te zetten.

Maar goed we zitten in Trier mooi plaatsje vol geschiedenis die al terug gaat tot de 1e eeuw. Gisteren waren we al een klein stukje het centrum ingegaan. En vanochtend besloten om bij het verste punt te beginnen. De kerk St. Paulin. Gesloten pas open om 11.00 uur. Het was 9.30 uur dus wachten niet echt een optie (slechte voorbereiding?!). Dan maar langs St. Maximen, een oude abdijkerk. Alleen na afspraak. Nou in ieder geval hebbenweeen lekkere wandeling achter de rug. We lopen verder en komen in het centrum terecht. Met ons busladingen jeugd met leraren, en heel veel ouderen. De     Porta Nigra, Romeinse poort, het drie-koningen-huis; een van de oudste stenen huizen in Duitsland. Speciaal is dat de toegangsdeur op de 1e etage zit en was via een ophaaltrap bereikbaar. Na enkele winkels weer verder op ons pad. De grote markt. Niet te geloven hoeveel geschiedenis hier is. Ik wil geen geschiedenislesje geven dus hou ik het bij soms enkele feiten.

Dan naar de dom. Imposant, apart; 5 bouwstijlen in 1kerk. Ernaast de onze-lieve-vrouwekerk. Helaas geen foto's maar ongelooflijk mooi. Ik dacht dat het een vrij nieuwe kerk was maar hij dateert van ca.1235. Zeer de moeite waard.

1. Ans en joop:
    25 juni 2013
    Nog in Trier een stad met inderdaad veel historie en bijzonder is natuurlijk dat het volk waar jullie net vandaan komen al veel eerder daar waren.
    Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat caesar met zijn duizende soldaten vanuit Rome te voet in Trier zijn geweest om daar te vechten en te bouwen.
    Tussendoor hebben ze Engeland ook nog even aangedaan.
    Niet voor te stellen nu we met onze bmw in een uur een astand afleggen waar we lopend 3 dagen over zouden doen.
    We hebben het goed.
    Groet,