Turijn

22 juni 2013 - Turijn, Italië

Vandaag vertrekken we weer. Op tijd na het ontbijt gaan we weer op weg. Over de autostrada deze keer want we gaan naar Turijn en omdat we daar maar een nacht blijven willen we er op tijd zijn om nog wat te kunnen zien. We hebben een hotel in het centrum van Turijn geboekt zodat we geen tijd verleizen met reizen naar het centrum. We komen om ongeveer 11 uur aan, 3 uur voor de officiele inchecktijd. Maar fantastisch de receptioniste belt even welke kamer al klaar is en we hebben een plekje voor de auto voor de deur.

Gewapend met een plattegrond gekregen van de receptioniste gaan we op weg naar bezienswaardigheden. Natuurlijk is er maar tijd voor een beperkt stukje maar dat wisten we van te voren. We lopen naar Piazzo Castello. Het eerste wat we daar zien zijn verkleedde mannen en vrouwen. Later komen we erachter dat het gaat om het naspelen van een strijd van de Romeinen tegen de Kelten. Levert weer een paar leuke plaatjes op.

Wij gaan naar Palazzo Madama. Een prachtig paleis. Met een schitterende trappenhuis. Daarna gaan we het museum in het Palazzo in. Je mag hier fotograferen dus dat doe ik dan maar. Ik had er honderden kunnen maken. Maar ik heb het gehouden op enkelen. Het is maar om een idee te geven.

Dan willen we het koninklijk paleis Palazzo Reale. Daar komen we van een koude kermis thuis. Het palazzo is schitterend. Je mag niet fotograferen, geen probleem kan ik wel begrijpen. Dan willen we na het bezoeken wel een boekje kopen om thuis alles nog eens te kunnen bekijken en vooral lezen wat het allemaal precies is. Alleen te koop in het italiaans en frans.  Er wordt vooraf gezegd dat het bekijken per rondleiding gaat. Prima dan horen we meer dan op de kaartjes staat. Helaas alleen in het Italiaans. Dan de kaartjes maar lezen. Zowaar in engels en duits. Dus over sommige dingen weten we iets meer. Maar er was zoveel moois waar niets over verteld werd. Ineens is het afgelopen. Nu al? maar het gaat elders nog door.

Even buitenom en dan is daar een tentoonstelling van een aantal schilderijen. Veel italianen een enkel vlaamse schilder (in de italiaanse tekst wordt vlaming - flamingo)! En aan de overkant archeologische opgravingen.

Dan moet er aan de andere kant nog en keuken te zien zijn en de appartementen van een van de dames die er gewoond hebben. We lopen er naar toe en staan voor de deur maar een italiaan zegt gesloten! Gaat dus niet door. Wat we hebben gezien was prachtig maar voor de 12€ die het moet kosten, viel het wel wat tegen. Dan nog de kathedraal bezoeken die erbij hoort. Om 15.00 uur gaat hij open en hier kunnen we dan de vermeende lijkwade van Jezus zien. Op een beeldscherm wordt uitgelegd wat er op de lijkwade kan worden gezien. We gaan kijken om het gezien te hebben. Of het waar is of niet laat ik in het midden, maar we zijn wel gaan kijken. Je ziet het stuk waar het hoofd te zien is. De rest ligt in een afgesloten kist.

Buiten gaan we even op een terrasje zitten en kijken wat we nog gaan doen. Shoppen, misschien wat kadootjes voor de kids??? Dan wat eten in restaurantje naast het hotel en op tijd weer naar bed. Morgen weer een grote 400 km en de beentjes gaan het nu wel voelen. We hebben wat afgelopen de laatste 2 weken!

CIAO

1. Ans en joop:
    23 juni 2013
    wat hebben jullie veel gedaan zeg zo aan het eind van de vakantie.
    We kunnen wel een week uittrekken om de plaatjes te zien en de verhalen te luisteren. leuk om jullie zo te volgen.
    bij ons is het weer wat minder maar we vermaken ons heel goed.
    no van harte gefeliciteerd met jullie schoondochter. groet, JA