Utah Beach

22 mei 2018 - Sainte-Marie-du-Mont, Frankrijk

Zoals jullie misschien hebben gemerkt heb ik de foto's in albums gezet met dezelfse titel als de titel van het reisverhaal. Hopelijk is dit handiger😉

eerst nog even de eerste 7 foto's zijn nog van gisterenavond. Het was laag water en er was een immens strand te zien. De foto van de "vissers" heb ik bijna halverwege het strand gemaakt met mijn grote lens en nog kan je zien hoe ver het is. Vissers? We zijn er nog niet achter. Misschien mosselvissers?De afstand die de soldaten bij de landing moesten afleggen. Indrukwekkend. Er lagen ook nog de overblijfselen van een landingsvaartuig.

Vandaag het museum bezocht. Eerst buiten wat foto's gemaakt van monumenten ter nagedachtenis aan de gevallen soldaten. Daarna het museum in gegaan. Ik heb er een aantal foto's genomen waarvan ik denk dat ze een beetje weergeven wat er te zien is. Bij de foto's verklaring voor zover ik dat goed kan weergeven.

Eerst hebben we een overzicht gezien van de duitse uitrusting en daana zijn we de film "victory in the sand " gezien. Een overzicht van de operatie. Zeer mooie film. Daarna zijn we door het museum gegaan waar veel indrukwekkende zaken en verhalen t zien waren maar in het oog springend waren het verhaal van Major David Dewhurst. Een zeer gedreven piloot die de oorlog overleeft maar enkele jaren later door een auto ongeluk om het leven komt. Later las ik volgend verhaal:

Tijdens een familiebezoek in 2007 ontdekken de twee Amerikaanse broers David en Gene Dewhurst een foto van hun vader, major David Dewhurst, in één van de vitrines. Samen met zijn bemanning staat hij voor een vliegtuig, een B-26 Marauder. De broers krijgen te horen dat hun vader, gestorven toen zij nog heel jong waren, als piloot onderscheiden is door het Amerikaanse leger. Op 6 juni 1944 brengt hij moedig het laatste bombardement op het Duitse steunpunt WN5 tot een goed einde, slechts enkele minuten voor de landing van de geallieerde troepen op Utah Beach.

Hevig ontroerd door deze ontdekking besluiten ze het museum financieel te steunen bij het renovatieproject. Zij richten in de Verenigde Staten een stichting op in naam van hun vader. Hun bijdrage bedraagt meer dan een derde van de totale financiering van het project.

De B26 Marauder. Zo indrukwekkend, dit vliegtuig. Vooral de plaatsen waar de schutters zaten.

En buiten het inmmense strand: de grote afstand die de soldaten moesten afleggen bij laag water.

Het was heel indrukwekkend. Woensdag gaan we hier weer weg. Eerst rijden we naar St. Mee Eglise en daarna door naar Omaha beach. Jullie krijgen dan weer een verslag en foto's. (als de wifi meewerkt)

Au revoir 🇫🇷😘

Van reisblog naar fotoboek